Programmaplan

Leefomgeving

2.2 Leefomgeving

Samen bouwen aan een duurzame en vitale fysieke leefomgeving

Wat hebben we bereikt?

Binnen het Programma Leefomgeving komen wonen, werken en klimaat bij elkaar. Vanuit de Zomernota 2023-2026 gaat het in dit programma om de thema's Passend Wonen en Vitaal Buitengebied en de rode draden Economie, Duurzaamheid en Mobiliteit. Via subdoelen op deze onderdelen wordt gestuurd op de gewenste effecten en het bereiken en behouden van een ‘duurzame en vitale fysieke leefomgeving’. U leest over de bereikte resultaten, doelen en effecten in de hierna volgende subparagrafen. Daarnaast is binnen het Programma Leefomgeving de implementatie van de Omgevingswet een belangrijke factor.

De Omgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. In 2023 is daarom alles in het werk gesteld om op die datum te voldoen aan de wettelijke minimale eisen. Dit is ook gelukt. Dit betekent onder andere dat medewerkers zijn opgeleid. Daarnaast zijn instrumenten en processen ingericht of aangepast. Er is een tijdelijk Omgevingsplan, een nieuw instrument en de vervanger van de bestemmingsplannen, beschikbaar sinds 1 januari 2024. De gemeente Leudal was de eerste gemeente in de provincie Limburg met een gepubliceerd Omgevingsplan. Dit was het gevolg van het technisch in beheer nemen van de bruidsschat (de rijksregels die aan de gemeenten zijn overgedragen). Wij hebben alle noodzakelijke softwaresystemen aangeschaft en geïmplementeerd. Dit laatste is nodig om te kunnen voldoen aan het zogenaamde Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Alle informatie voor de fysieke leefomgeving wordt hier ontsloten en iedereen kan eenvoudig die informatie ophalen, controleren en aanvragen of meldingen doen.

De Wet Kwaliteitsborging
Naast de Omgevingswet is ook de Wet kwaliteitsborging (Wkb) in werking getreden. De invoering van deze wet betekent dat een verschuiving van werkzaamheden plaatsvindt. De technisch-inhoudelijke toetsing aan het Bouwbesluit 2012 wordt grotendeels vervangen door andere werkzaamheden, zoals (toetsing aan) certificering. Ook verschuift het toezicht op de bouw naar de markt, al zal dit niet meteen merkbaar zijn. De processen zijn per 1 januari 2024 aangepast aan deze wet. De gemeente Leudal voldoet daarmee aan de gestelde eisen.

Vergunningverlening, toezicht en handhaving
De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging heeft ook invloed gehad op de behandeling van de reguliere conceptverzoeken, meldingen en aanvragen omgevingsvergunningen. Getalsmatig ziet dat zo uit:
- 19 afgehandelde aanvragen milieuvergunningen;
- 209 afgehandelde aanvragen omgevingsvergunningen (piek van bijna 50 aanvragen in     december 2023);
- 87 besluiten tot afwijking van het bestemmingsplan;
- 159 afgehandelde conceptverzoeken;
- 186 afgehandelde sloopmeldingen.

Daarnaast is in december 2023 een recordaantal ontwerp wijzigings- en bestemmingsplannen ter inzage gelegd. Daarmee is geborgd dat ontwikkelingen zoveel als mogelijk onder het oude recht afgehandeld kunnen worden. Dit draagt bij aan het sneller en adequater faciliteren van de (uitbreidings- of gebruiks)wensen van inwoners, ondernemers en partners.

Leefomgeving

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2023

Begroting na wijziging 2023

Geboekt 2023 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

22.528

25.961

26.816

855

Baten

-10.849

-12.707

-15.778

-3.071

Mutatie reserves

-188

-329

1.561

1.890

Resultaat

11.491

12.926

12.599

-327

Toelichting op de resultaatbestemming Grondexploitaties n.a.v. raadsbesluit
In de paragraaf Grondbeleid wordt per grondexploitatie (woningbouw en bedrijfsterrein) toegelicht dat de gemeente op grond van de verslaggevingsregels en het voorzichtigheidsprincipe met redelijke zekerheid op een aantal van haar grondexploitatie (tussentijds) winst kan nemen. De resultaatbepaling op deze grondexploitatie bedraagt: € 1.099.302 batig. Daarnaast wordt ook in de paragraaf Grondbeleid toegelicht dat de gemeente met betrekking tot het bedrijfsterrein Ittervoort fase IV een (aanvullende) verliesvoorziening dient te vormen ten bedrage van € 319.136.

Per saldo betekent dit dat het resultaat voor bestemming op het programma gunstiger wordt als gevolg van de bovenstaande (tussentijdse) resultaatsbepaling. Het resultaat voor bestemming wordt: € 11,8 miljoen.
Aan uw raad wordt als gevolg van de risico’s die onze gemeente loopt met betrekking tot de actieve grondexploitatie wordt voorgesteld:

  • De resultaatbepaling van € 1.099.302 in overeenstemming met de nota Grond- en vastgoedbeleid te storten in de reserve grondbedrijf ter dekking van de gesignaleerde risico’s in de actieve grondexploitaties en
  • De (aanvullende) verliesvoorziening ten behoeve van Ittervoort fase IV te onttrekken uit de reserve grondbedrijf.
Deze pagina is gebouwd op 06/27/2024 11:18:18 met de export van 06/27/2024 11:11:40