2.5 Dienstverlening
Wat hebben we bereikt?
Ook in 2023 heeft de gemeente Leudal gewerkt aan het verbeteren van haar dienstverlening. Het streven is dat inwoners en ondernemers makkelijk zaken kunnen doen en kwaliteit ervaren.
Belangrijke thema's binnen dienstverlening zijn begrijpelijkheid, bereikbaarheid, snelheid, proactieve communicatie, gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit en transparantie.
Het verbeteren van de dienstverlening vindt plaats vanuit een organisatiebreed perspectief. Het draagt bij aan het realiseren van de ambities zoals verwoord in het coalitieakkoord en de zomernota. Iedere medewerker en ieder team levert een waardevolle bijdrage aan deze dienstverlening. Dit kan zowel binnen als buiten de organisatie zijn.
In 2023 is gewerkt aan een cultuur van continu leren en ontwikkelen. Dit is een voorwaarde voor vooruitgang en vernieuwing.
Visie en gedeelde waarden
In 2023 is een visie op dienstverlening en organisatie vastgesteld.
In deze visie zijn uitgangspunten voor de dienstverlening en de belangrijkste organisatie- en dienstverleningswaarden bepaald. Hierin is bewust gekozen voor een samenspel tussen organisatieontwikkeling en dienstverlening.
De kwaliteit van de dienstverlening wordt namelijk sterk bepaald door de wijze waarop we intern samenwerken, functioneren, faciliteren en ontwikkelen.
Dienstverleningsthema's
In 2023 is de aandacht vanuit dienstverlening vooral uitgegaan naar:
- Werken aan kwaliteit;
- Zaakgericht werken;
- Duidelijke overheidscommunicatie;
- Transparante communicatie;
- Toegankelijkheid;
- Bereikbaarheid.
Dienstverlening | (bedrag x 1.000) | |||
Primitieve begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Geboekt 2023 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | 1.861 | 1.403 | 1.559 | 156 |
Baten | -276 | -278 | -415 | -137 |
Mutatie reserves | -6 | -21 | -21 | 0 |
Resultaat | 1.579 | 1.103 | 1.122 | 19 |