Wat hebben we ervoor gedaan?
Van visie naar uitvoering
In 2023 is het Uitvoeringsplan Mobiliteit ontwikkeld. Dit uitvoeringsplan is de uitvoering van het Mobiliteitsvisie. De focus ligt op het stimuleren van verkeersveiligheid en duurzame vormen van mobiliteit, met name het stimuleren van het gebruik van de fiets. Het uitvoeringsplan biedt de basis voor goed bereikbare, toegankelijke en veilige dorpen, waarbij inwoners en ondernemers steeds bewuster kiezen óf zij zich verplaatsen en zo ja, op welke manier zij dit doen. Het uitvoeringsplan wordt in 2024 ter vaststelling aangeboden.
In 2023 hebben wij, in samenwerking met programmabureau Midden Limburg Bereikbaar, fietsstimuleringsprojecten en projecten gericht op het stimuleren van duurzame vormen van vervoer uitgevoerd. Voorbeelden zijn Doortrappen 60+ (verkeersveiligheid oudere fietser), Posifiets (fietsstimulering bedrijven in Leudal) en het houden van een enquête over de behoefte aan deelmobiliteit onder inwoners van Leudal.
Ten aanzien van het actiepunt uit de Zomernota 2023-2026 hebben we ons in 2023 georiënteerd op de mogelijkheden voor deelmobiliteit en hebben we een enquête over deelmobiliteit uitgezet om de behoefte onder inwoners en ondernemers te peilen. Dit dient als voorbereiding om in 2024 actief aan de slag te gaan met deelmobiliteit. Dit actiepunt uit de Zomernota 2023-2026 is bovendien opgenomen in het uitvoeringsplan.
Laadinfrastructuur
In 2023 zijn er 24 laadpalen geplaatst. We hebben daarnaast in 2023 een laadpaal toegewezen in de dorpen die nog geen laadpaal hadden.
Ten aanzien van het actiepunt uit de Zomernota 2023-2026 hebben we in 2023 besloten om opnieuw aan de collectieve concessie (2024-2028) voor publieke laadinfrastructuur deel te nemen. We doen dit om te voorzien in een dekkend laadnetwerk in onze gemeente voor zowel particulieren als ondernemers.
Openbaar vervoer
Openbaar vervoer is een duurzaam alternatief voor de auto. In Heythuysen is een versnellingsmaatregel doorgevoerd. Buslijnen 71, (6)72 en 75 rijden niet meer door de kern, maar halteren bij de nieuwe bushalte 'Walk/N279'. Hierdoor neemt de reistijd af en de betrouwbaarheid toe. Het aantal reizigers is gelijk gebleven.
Wat heeft dat gekost?
Goede bereikbaarheid en toegankelijkheid | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Geboekt 2023 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | ||||
Parkeren | 1 | 1 | 1 | 0 |
Infrastructuur water | 69 | 66 | 66 | 0 |
Openbaar vervoer | 18 | 16 | 15 | -1 |
Totale Lasten | 88 | 83 | 82 | -1 |
Baten | ||||
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 |
Infrastructuur water | -5 | -5 | -5 | 0 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale Baten | -5 | -5 | -5 | 0 |
Mutatie reserves | 5 | 5 | 5 | 0 |
Resultaat | 88 | 83 | 82 | -1 |