Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van de gemeente waarvoor vooraf geen bestedingsdoel is bepaald. Deze middelen zijn niet specifiek toe te rekenen zijn aan een bepaald programma, maar waar uiteindelijk de saldi van de programma's uit het programmaplan mee kunnen worden gedekt. De raad is bevoegd voor het inzetten van de algemene dekkingsmiddelen.
Het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen bestaat uit:
- Lokale heffingen
- Algemene uitkering gemeentefonds
- Dividend
- Saldo van de financieringsfunctie
- Overige algemene dekkingsmiddelen
Lokale heffingen
Lokale heffingen kunnen we onderverdelen in wel en niet gebonden bestedingen.
Lokale heffingen waarvan de bestedingen gebonden zijn, zijn heffingen waarbij sprake is van een duidelijke relatie tussen de gemeentelijke dienstverlening en de belasting. Voorbeelden hiervan zijn de rioolrechten en de afvalstoffenheffing. Deze heffingen worden op de desbetreffende programma’s (in deze jaarrekening programma 2) als baten verantwoord en vallen dus niet onder de algemene dekkingsmiddelen.
Lokale heffingen die niet gebonden zijn, vormen algemene dekkingsmiddelen en hebben geen vooraf aangewezen bestemming. Het verhogen of verlagen van deze belastingen zorgt voor een hogere of lagere bestedingsruimte binnen de begroting. Binnen de gemeente Leudal zijn 3 ongebonden lokale heffingen aanwezig:
- OZB-belasting (woningen en niet-woningen)
- Toeristenbelasting
- Baatbelasting
Verdere informatie is opgenomen in de paragraaf ‘Lokale heffingen’.
(bedrag x 1.000) | |
Lokale heffingen | Realisatie 2023 |
---|---|
OZB woning | -4.838 |
OZB niet woning | -2.275 |
Toeristenbelasting | -1.303 |
Baatbelasting | -4 |
Totaal | -8.420 |
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
De algemene uitkeringen van het Rijk zijn inkomsten die met inachtneming van wet- en regelgeving vrij besteedbaar zijn aan taken die het Rijk heeft opgelegd of aan eigen beleid. De gemeente kan deze besteden aan de aandachtsgebieden die ze prioriteit geeft. De verantwoording vindt plaats in de gemeenteraad.
Binnen de gemeente Leudal heeft besluitvorming plaatsgevonden van elke ontvangen circulaire gemeentefonds in 2023. Financieel zijn alle middelen verwerkt tot en met de decembercirculaire 2023.
In onderstaande tabel zijn de totale inkomsten voor de gemeente Leudal over 2023 te zien.
(bedrag x 1.000) | |
Algemene uitkering | Realisatie 2023 |
---|---|
Stand na meicirculaire 2022/Stand van de begroting | -61.545 |
Mutaties septembercirculaire 2022 | -848 |
Mutaties decembercirculaire 2022 | 326 |
Mutaties meicirculaire 2023 | -3.381 |
Mutaties septembercirculaire 2023 | -403 |
Mutaties decembercirculaire 2023 | -2.432 |
Totaal | -68.283 |
Dividend
Dividend is een vergoeding die wordt uitbetaald aan aandeelhouders en zijn algemene dividenden die niet onder de programma's vallen.
In 2023 zijn fors hogere dividend bedragen uitgekeerd door de BNG en Enexis Holding.
In onderstaande tabel zijn de gerealiseerde rendementen van 2023 opgenomen.
Saldo van de financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie is het verschil tussen de toegerekende rekenrente via de taakvelden aan de programma's en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende leningen, het renteresultaat.
De paragraaf Financiering vermeldt de systematiek met betrekking tot het renteresultaat. Voor de begroting 2023-2026 is de omslagrente bepaald op 1%; gerealiseerd 0,50%.
(bedrag x 1.000) | |||
Omschrijving | Begroting 2023 | Begroting 2023 | Realisatie 2023 |
Dividend | |||
BNG | -326 | -1.166 | -1.166 |
Enexis Holding BV | -452 | -358 | -358 |
Saldo | -778 | -1.524 | -1.524 |
Rendement | |||
Belegging Essentverkoop | -96 | -96 | -96 |
Bruglening Enexis | -43 | -43 | -43 |
Boekwinst vrijval effecten | |||
Saldo | -139 | -139 | -139 |
Totaal | -916 | -1.662 | -1.662 |
Wat heeft dat gekost?
Algemene dekkingsmiddelen | (bedrag x 1.000) | |||
Primitieve begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Geboekt 2023 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | 3.821 | 10.211 | 1.359 | -8.852 |
Baten | -70.229 | -76.091 | -79.375 | -3.284 |
Mutatie reserves | 532 | 6.784 | 7.380 | 596 |
Resultaat | -65.876 | -59.096 | -70.636 | -11.540 |
Rekeningresultaat
Het begrotingssaldo tot en met de 2e Raadsrapportage 2023 bedraagt € 8.560.000 en na toevoeging van de septembercirculaire 2023 € 8.910.000.
Het resultaat op algemene dekkingsmiddelen 2023 is € 11.540.000 en daarmee een positief resultaat binnen dit programma.
Uitkering uit het gemeentefonds
Op basis van de decembercirculaire 2023 ontvangt de gemeente Leudal in totaal € 2.483.000 meer dan geraamd. Door het tijdstip van publicatie van de circulaire in het jaar, kan de begroting hier niet aangepast worden. Hiervan is € 496.000 gestort in de reserve voor taakmutaties. Per saldo is dit een voordeel van € 1.987.000 ten gunste van het jaarrekeningresultaat.
Opbrengsten OZB
De netto opbrengsten ten aanzien van de OZB zijn op basis van de eindverantwoording van de BsGW € 113.000 hoger dan geraamd. Dit zorgt voor een positief resultaat ten gunste van het jaarrekeningresultaat.
Hogere rente schatkistbankieren
In 2023 is rente ontvangen op de aangehouden middelen in het schatkistbankieren. De ontvangen rente is hoger dan geraamd door hogere rentepercentages. Dit resulteert in een voordeel van € 133.000.
Toeristenbelasting
Jaarlijks bij de jaarstukken worden de inkomsten van de toeristenbelasting bekend. Opbrengsten meer dan € 858.000 met een maximum van € 100.000 worden toegevoegd aan de reserve Uitvoeringsplan recreatie en toerisme.
Op basis van de eindverantwoording van de BsGW is de opbrengst toeristenbelasting over het jaar 2023 totaal € 977.000. De meeropbrengst, met een maximum van € 100.000, is gestort in de reserve Uitvoeringsplan recreatie en toerisme.
De ontvangen meeropbrengst toeristenbelasting over jaar 2022 in boekjaar 2023 bedraagt
€ 326.000. Bij jaarrekening 2022 is reeds het maximumbedrag van € 100.000 toegevoegd aan de reserve Uitvoeringsplan recreatie en toerisme.
Per saldo is dit een voordeel van € 345.000 ten gunste van het jaarrekeningresultaat.
Dubieuze debiteuren/Oninbare posten
Op basis van de debiteuren stand per 31-12-2023 is de stelpost van dubieuze debiteuren bijgesteld. Daarnaast is één niet inbare vordering als oninbaar verklaard.
De niet inbare factuur wordt afgeboekt van het jaarrekeningresultaat en het balanssaldo op de post dubieuze debiteuren is hiermee in overeenstemming gebracht. Dit leidt tot een voordeel in het jaarrekeningresultaat 2023 van € 12.705.
Oninbare belastingen en leges
Op basis van de eindverantwoording van de BsGW is het totaal aan oninbare belastingen en leges over de jaren 2018 t/m 2023 € 31.000 nadelig.