Eigentijds en Daadkrachtig

Aansluiten bij de leefwereld

Wat hebben we ervoor gedaan?

De behoefte en wensen van inwoners en ondernemers
De gemeente stemt haar beleid en dienstverlening zo goed mogelijk af op de wensen en behoeften van inwoners en ondernemers. Hiervoor is inzicht nodig in deze behoeften en in wat er leeft in de gemeenschap.
De gemeente haalt deze informatie op via diverse kanalen en methoden:

  • Klanttevredenheid meten op procesniveau. In het kader van bereikbaarheid wordt bijvoorbeeld de klanttevredenheid bij het callcenter gemeten. De tevredenheid over de telefonische dienstverlening van het callcenter is goed, thema's als vriendelijkheid, professionaliteit en hulpvaardigheid worden gewaardeerd. De informatie uit deze onderzoeken wordt gebruikt om de dienstverlening verder te verbeteren.
  • De callcentermedewerkers en webredacteuren hebben veel kennis over wat er leeft onder inwoners en ondernemers. Deze kennis wordt gebruikt om de dienstverlening en externe communicatie te verbeteren, zowel digitaal als analoog. Dit noemen we burgerservice.
  • Het perspectief van de klant(inwoners en ondernemers) staat centraal in Werken aan kwaliteit(procesoptimalisaties).
  • Inspelen op technische ontwikkelingen en digitalisering die de dienstverlening voor inwoners en ondernemers makkelijker maken.

De komst van de Omgevingswet
De Omgevingswet heeft een maatschappelijke doelstelling, samenwerken aan een betere leefomgeving. De rol van de gemeente verschuift daarbij: de overheid trekt zicht terug en faciliteert, het initiatief voor ontwikkelingen verschuift naar inwoners en ondernemers. Dit biedt kansen om de creativiteit van inwoners en ondernemers in te zetten voor het ontwikkelen van een prettige en veilige leefomgeving. De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. De wet betekent een vermindering van regels op het terrein van de fysieke leefomgeving. Door regels te verminderen en te bundelen wordt het omgevingsrecht eenvoudiger, meer transparant en beter (er is maatwerk mogelijk op gemeenteniveau). Daarnaast is het de bedoeling om aanvragen omgevingsvergunning sneller te behandelen. De beslistermijnen zijn flink verkort.

Onderdeel van de Omgevingswet is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het DSO heeft als doel het beschikbaar stellen van informatie over de fysieke leefomgeving. Via het DSO kunnen initiatiefnemers vergunning checks uitvoeren, meldingen doen en aanvragen indienen. Het DSO is in de gemeente Leudal adequaat ontsloten, ingericht en getest. Medewerkers ondersteunen aanvragers indien nodig.

Via de initiatieventafel kunnen nieuwe wensen of ideeën op een zo vroeg mogelijk moment en kosteloos worden getoetst. Deze toets (kansrijk of niet kansrijk plan) helpt bij het opstellen van een concept verzoek, aanvraag omgevingsvergunning of projectplan. De initiatiefnemer weet immers al hoe de gemeente het plan ziet en welke aandachtspunten er zijn. Op deze manier helpen wij inwoners, ondernemers en partners en versterken wij elkaar in het realiseren van onze doelen en het bereiken van de gewenste effecten.

Dorp van de maand
In 2023 zijn we gestart met het dorp van de maand. Hoewel dit niet specifiek benoemd is in het coalitieakkoord, is dit wel een door het bestuur gekoesterde wens. Veel onderhoud dat door de gemeente Leudal in de openbare ruimte plaatsvindt doen we volgens vaste schema’s. Hierdoor is er niet altijd maatwerk mogelijk. Soms zit er een langere periode tussen de verschillende onderhoudsmaatregelen. Het onderhoud kan hierdoor op inwoners een versnipperde indruk maken.
Het initiatief dorp van de maand is bedoeld om het ‘samen’ gevoel tussen de gemeente en haar inwoners te stimuleren. Inwoners komen laagdrempelig in contact met de gemeente en worden gehoord.
In de maanden april tot en met oktober 2023 is telkens een andere kern als ‘Dorp van de Maand’ uitgekozen. Hier worden extra werkzaamheden uitgevoerd. Uiteindelijk komen in de loop van jaren alle 16 kernen aan de beurt. De uitvoering wordt gedaan door medewerkers van team Ruimtelijk Beheer en het Mens Ontwikkel Bedrijf (MOB).

Werkzaamheden
Om inzicht te krijgen in de te verrichten werkzaamheden gaan toezichthouders van de gemeente op pad om een inventarisatieronde te doen. Ook wordt er gekeken naar reeds bestaande meldingen, aanwezige informatie bij de medewerkers buitendienst én reeds geplande werkzaamheden voor in de betreffende kern.

  • Uitvoering meldingen civiel en groen onderhoud, meldingen en wensen inwoners;
  • Inzet aannemer onkruidbestrijding op verhardingen;
  • Inzet veegwagen RD Maasland;
  • Controleren, schoonmaken en rechtzetten verkeersborden;

Het concept Dorp van de maand is een succes. En gaandeweg hebben zich steeds meer disciplines van de gemeente aangesloten bij dit initiatief; zoals de Energie coaches, de stichting Synthese, de beleidsondersteuner laaggeletterdheid en WML met de waterklaar-bus ten behoeven van de afkoppeling van regenwater

Deze pagina is gebouwd op 06/27/2024 11:18:18 met de export van 06/27/2024 11:11:40