Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 244.087
Bijdrage
€ 244.087
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 4.176
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 2.549
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 4.669
Vreemd vermogen
01-12-2023
€ 4.430
Resultaat
€ 492.580
Beleidsverantwoording 2023
- In 2023 heeft een directiewisseling bij Westrom plaatsgevonden.
- Binnen het Dagelijks Bestuur is het gesprek gevoerd over de toekomst van Westrom. In 2024 wordt dit vervolgd.Risicobeheer
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van
rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
aan programma 1
• De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
programma 1
• Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
1 geleverdBelang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 4.024
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 7.683
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 58.712
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 6.551
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 52.433
Resultaat
€ 965
Beleidsverantwoording 2023
Werken aan het op orde houden van de brandweerzorg voor Leudal en voor het doorontwikkelen en op orde houden van de regionale crisisorganisatie, geneeskundige hulp.
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Dit bedrag wordt aangehouden
- Verbonden partij
Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 4.
Belang
Vertegenwoordigd in zowel het DB als het AB
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 2.569
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 811
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 9.612
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 1.168
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 7.748
Resultaat
€ 0
Beleidsverantwoording 2023
Reinigingsdienst Maasland speelde in 2023 een grote rol in de aanbesteding van de verwerking van rest- en GFT-afval in Limburg. Dankzij de adviseur van Maasland waren zeer scherpe tarieven voor de komende jaren het resultaat. Bovendien heeft Maasland in 2023 goede afspraken kunnen maken met de verwerkers van andere afvalstromen die via het milieupark worden ingezameld. Tenslotte zorgde het nieuwe afvalbeleid er ook in 2023 voor dat de hoeveelheid restafval ten opzichte van 2022 is gedaald. Dit terwijl de hoeveelheid restafval in 2022 door de invoering van het nieuwe beleid reeds gehalveerd was.
Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.
De kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn inzichtelijk waardoor de risico's beperkt en voldoende beheersbaar zijn. Risicomanagement is voor deze organisatie permanent
een agendapunt. - Verbonden partij
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 620
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 2.002
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 1.429
Eigen vermogen
31-12-2023
Vreemd vermogen
31-12-2023
Resultaat
€ 812
Beleidsverantwoording 2023
Beleidsverantwoording 2023
De beleidsdoelstellingen voor 2023 zijn gerealiseerd.
Speerpunten voor 2024 zijn:
• het harmoniseren van processen en heffingsystematieken (proces reeds in 2023 aangevangen).
• het herijken van de kostenverdeelmethode;
• het aantal bezwaren / beroepen en daarmee samenhangende proceskosten proberen verder terug te dringen.Risicobeheer
- Verbonden partij
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage voor grensoverschrijdende projecten Nederland-Duitsland
Bijdrage
€ 6
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 37
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 72
Eigen vermogen
31-12-2023
-/- € 37
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 138
Resultaat
-/- € 73
Beleidsverantwoording 2023
Het Grenspark Maas-Schwalm-Nette werkt in 2023 verder aan het realiseren van een regionale grensoverschrijdende identiteit, hierbij wordt rekening gehouden met het behoud en de ontwikkeling van karakteristieke natuur- en cultuurlandschappen. Door het coördineren van de Interreg projecten erfgoedontsluiting en Buitenrijden draagt het Grenspark bij aan het verbeteren van mogelijkheden tot recreatief gebruik van de gebieden aan weerszijden van de grens. Doel van het project Buitenrijden is om het hele Grenspark toegankelijk te maken voor recreatieve ruiters via bewegwijzerde paden, rustplaatsen aan te leggen en grensbelemmeringen te verzachten.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4.
Belang
Twee leden
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 9
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
Beleidsverantwoording 2023
In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgesteld die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen.
Deze koers is nog steeds actueel.Risicobeheer
- Verbonden partij
Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage
€ 594
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 966
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 4.610
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 960
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 5.337
Resultaat
€ 0
Beleidsverantwoording 2023
In 2023 is de pilot Zero Based Budgeting uitgevoerd. Dit betekent dat de budgetten met betrekking tot het sociaal domein zijn opgebouwd op basis van geldende wet- en regelgeving. De financiële mutatie zijn verwerkt in de eerste begrotingswijziging 2023. De taakstelling is gelijktijdig ingelost. Voor de verbonden partijen, zoals Omnibuzz, geldt dat de begroting van de verbonden partij is gevolgd. Eventuele financiële mutaties/afwijkingen worden gemuteerd op het begrotingssaldo of het jaarrekeningresultaat.
Risicobeheer
De belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het meerjarenperspectief zijn:
- De evaluatie van de huidige verdeelsleutel. Gemeenten hebben gevraagd om een evaluatie van de huidige verdeelsleutel ( 50% inwoners / 50% pashouders) voor de afrekening van de verschillende kosten tussen gemeenten. De verwachting is dat dit leidt tot een eerlijkere verdeling van kosten.
- De hoogte van de bijdrage voor collectief vervoer (Omnibuzz) is gelijk aan het OV-tarief. Het actuele tarief wordt kenbaar gemaakt en de inwoner betaalt deze (verhoogde) bijdrage aan de vervoerder. - Verbonden partij
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belang
Vertegenwoordigd in het AB
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 100?
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 346
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 1.106
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 721
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 1.673
Resultaat
€ 382
Beleidsverantwoording 2023
Doorontwikkeling RUDLN
De belangrijkste prioriteit van de RUDLN op de organisatie voor de komende jaren is het komen tot een robuuste Omgevingsdienst RUDLN. Er zijn criteria opgesteld door de staatssecretaris, waaraan Omgevingsdiensten moeten voldoen, om als robuust te worden gezien. In 2023 hebben we hebben we daarom deelgenomen aan diverse werkgroepen om een bijdrage te leveren aan het robuustheidsplan van de RUDLN. Ook zijn er audits afgenomen door de
Omzetten van inrichtingen naar MBA’s.
Onder de Omgevingswet veranderen inrichtingen naar milieubelastende activiteiten (hierna MBA’s). Hierdoor moesten in onze systemen ook alle inrichtingen worden omgezet naar MBA’s. Een enorme klus. In 2023 zijn 901 inrichtingen omgezet naar MBA’s. Dit is gebeurd onder de vlag van de RUDLN, door onze eigen milieumedewerkers.
Agrarische IPPC inrichtingen
In de gemeente Leudal zijn ongeveer 60 IPPC-bedrijven actief. Deze bedrijven dienen voor hun activiteiten een vergunning in het kader van de Wabo (vanaf 1 januari 2024 Omgevingswet) te hebben.
Het bevoegde gezag dient elke 4 jaar te beoordelen of de vergunningen van de IPPC-bedrijven nog actueel is. De gemeente Leudal heeft er voor gekozen om de actualisatieverplichting in projectvorm aan te pakken waarbij zoveel als mogelijk de vergunningverlening integraal wordt benaderd (Milieuvergunning, milieutoezicht, ruimtelijke ordening en bouwen).
Het project loopt van 1 januari 2022 tot 1 januari 2025. Met de coördinator actualisatie IPPC-bedrijven binnen de RUDLN is afgesproken dat wij onze aanpak verder kunnen voortzetten.
In 2023 zijn er 4 vergunningen geactualiseerd en 15 in behandeling. Uiteindelijk zijn er nog slechts 7 IPPC bedrijven waarvan de actualisatie in 2024 opgestart moeten worden.Risicobeheer
- Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Vestigingsplaats
Venray
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.sociaaldomein-limburgnoord.nl
Doelstelling
Regionale samenwerking op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie op hoofdlijnen. Dit met als doel om:
• de continuïteit van voorzieningen voor BW, MO en B&P voor inwoners met complexe problematiek te waarborgen;
• de regionale aanpak van de doelgroep als bedoeld in de regiovisie te waarborgenBelang
Vertegenwoordigd in het AB
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Voor 2023 staat vast dat de gemeente Leudal voor 8,48% bijdraagt aan de uitvoeringskosten van module 2 en ook deelt in het overschot op de regionale begroting BW MO B&P voor 8,48% van dit overschot.
Bijdrage
€ 70.535
Financieel
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 0
Resultaat
€ 0
Beleidsverantwoording 2023
- Een stevige AO/IC cyclus op de geldstromen
- Een aangepast controleplan i.h.k.v. kwaliteit en rechtmatigheid
- Investering in ontwikkeling van kennis en vaardigheden van onze team(leden)
- Eenduidigheid en herkenbaarheid van de activiteiten van de MGR
- Flexibiliteit om aan te kunnen sluiten bij de actualiteit zoals de financiële situatie van specifieke zorgaanbieders
- Periodieke inhoudelijke rapportages
-Start jeugdzorg segment 1 en verbijzonderde toegangRisicobeheer
De risico’s die binnen de MGR en de module Opdrachtgeven op dit moment onderkend worden, naast het niet realiseren van te leveren prestaties, kunnen als volgt worden beschreven:
- Risico op onvoorziene budgetoverschrijdingen
- Bedrijfscontinuïteit / onvoldoende gekwalificeerd personeel
- Niet adequaat inspelen op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen het sociaal domein
- Rechtszaken inkooptrajecten - Verbonden partij
ICT Noord- en Midden-Limburg
ICT Noord- en Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
https://www.ictnml.nl
Doelstelling
Het ten dienste van de deelnemers verzorgen en veilig distribueren van actuele, betrouwbare en complete informatie op het gebied van geo-informatie en het creëren van de voorwaarden voor een efficiënte bedrijfsvoering voor nu en in de toekomst.
Belang
ICT NML is opgericht in het belang van het verzorgen en ondersteunen van de deelnemers op het gebied van informatie- en communicatietechnologie en geografische informatie.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Beleidsverantwoording 2023
Risicobeheer
Overig
- Verbonden partij
Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten namens de regio beheert. Bijdrage € 0,60 per inwoner proces-en organisatiekosten en € 1,00 per inwoner investeringsagenda Midden-Limburg
Bijdrage
€ 57
Financieel
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Beleidsverantwoording 2023
De investeringsagenda Midden-Limburg is een vertaling van de eerder vastgestelde visie “Midden-Limburg, verbindend hart van Limburg”. Deze investeringsagenda helpt om de brede welvaart in onze regio op een hoger peil te brengen. Samen met Keyport, OML, Ons WCL en andere organisaties wordt Midden-Limburg op de kaart gezet.
In 2023 is hard gewerkt aan de voorbereiding en indiening van de aanvraag regiodeal 5e tranche. Dit met de Investeringsagenda als grondslag en in samenwerking met de lokale triple helix partners.
Voor de werkvelden Economie, Ruimte, Mobiliteit & Infrastructuur, Recreatie & Toerisme heeft regelmatig afstemming plaatsgevonden.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten en de investeringsagenda Midden-Limburg.
- Verbonden partij
Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belang
Bestuurlijk belang
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Financieel belang
Bijdrage
0
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t
Resultaat
Beleidsverantwoording 2023
In 2023 heeft een gesprek plaatsgevonden tussen de staatssectretaris van infrastructuur, waterstaat en de Limburgse Gedeputeerde. De provincie heeft aangegeven dat er eerst duidelijkheid over de meerwaarde van (Midden) Limburg .
Risicobeheer
Het beschikbare budget bestaat uit het restant van een aantal incidentele bijdragen uit het verleden van de samenwerkende partners. Het budget wordt beheerd door de RMO coördinator Midden-Limburg bij de gemeente Roermond.
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij
Keyport
Stichting / Vereniging
Keyport
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage conform Routeplan 2021-2024 voor projecten. Bijdrage € 2,47 per inwoner
Bijdrage
€ 89
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 16
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 1.258
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 30
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 1.173
Resultaat
€ 30
Beleidsverantwoording 2023
In 2023 hebben wij de dialoog en samenwerking opgezocht door deel te nemen aan netwerkbijeenkomsten van economische samenwerkingsverbanden in Leudal. Er zijn weer diverse nieuwe projecten opgestart door Keyport. Steeds meer Leudalse bedrijven nemen deel aan een of meer projecten.
In 2023 is de deelname van bedrijven uit Leudal aan Keyport projecten en activiteiten verder toegenomen. Denk hierbij aan projecten en activiteiten op gebied van circulaire transitie, koers bepalen, circulaire varkenshouderij, Dag van de maakindustrie, AgroLeeft 3.0, op waarden GFT, Agriocycling Limburg of het Maketech Platform.
Daarnaast zien we een sterke participatie van leerlingen uit het PO aan techniekactiviteiten en samenwerking met bedrijfsleven. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs zijn aan de slag gegaan met de ontwikkeling van duurzame ideeën voor maatschappelijke of commerciële vraagstukken, in opdracht van bedrijven.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen.
- Verbonden partij
Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,46 per inwoner van 2021 t/m 2024
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage t.b.v. onderhoud en beheer van het fietsnetwerk Bijdrage €0,46 per inwoner in 2023
Bijdrage
€ 17
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 86
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 115
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 83
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 110
Resultaat
-/- € 3
Beleidsverantwoording 2023
Het Routebureau werkt verder aan de ambities en doelen zoals omschreven in het businessplan 2021-2024.
Het Routebureau staat garant voor kwalitatief hoogstaande routenetwerken en draagt zorg voor goede ontsluiting van routeinformatie naar de promotieorganisaties, zodat het gebruik van recreatieve routes door zowel inwoners als dag- en verblijfstoeristen bevorderd wordt.
In 2023 is aan de instandhouding van de kwaliteit van het fietsnetwerk gewerkt. Het aantal kilometers dat gecontroleerd wordt door vrijwilligers is uitgebreid, de startpunten in het fietsnetwerk zijn geactualiseerd en oude, vale borden zijn vervangen. Daarnaast is de routeplanner gebruiksvriendelijker geworden, en is er gewerkt aan uniform kaartmateriaal.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Bestuurlijk belang
Aandelenkapitaal
Financieel belang
€ 2.483
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 24.731
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 5.997
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 26.197
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 4.301
Resultaat
€ 1.466
Beleidsverantwoording 2023
In 2023 is een start gemaakt aan de ontwikkeling van de haven op Zevenellen voor het stimuleren van de zogeheten modal shift: vervoer over water in plaats van over de weg. Er is een aannemer gekozen voor het slopen van de oude havenkade en de havenkraan.
Nagenoeg alle kavels op Bedrijvenpark Zevenellen zijn uitgegeven of in optie genomen.
In 2023 heeft OML ook een studie gedaan naar mogelijke uitbreiding van bedrijventerreinen in de gemeente. Dit ter uitvoering van het coalitieakkoord. Over deze eerste studie is nog geen besluit genomen.
OML is in overleg met de BIZ (BedrijvenInvesteringsZone) Ittervoort gestart met het opzetten van een Smart Energy Hub op het bedrijventerrein. Dit maakt het mogelijk voor bedrijven om gezamenlijk energie op te wekken en onderling uit te wisselen. Dit om het probleem van netcongestie op te lossen.Risicobeheer
De exploitatie wordt sterk beïnvloedt door de ontwikkelingen in de commerciële vastgoedsector.
- Verbonden partij
CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a. Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
als gevolg van de WON;
b. Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
(“Waterland”);
c. Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
verkoop Attero is gestort.Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 210
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 13
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 84
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 64
Resultaat
- /-€ 126
Beleidsverantwoording 2023
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de Aandeelhoudersommissie, de gerechtelijke procedure voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
Na afwikkeling van deze gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
De doelstellingen a en b zijn reeds afgesloten.
Risicobeheer
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
- Verbonden partij
Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Bestuurlijk belang
dividend 903.150 aandelen; 0,60338%
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 5.441
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 4.907
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 5.320
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 5.140
Resultaat
€ 72.000
Beleidsverantwoording 2023
Vastgesteld strategisch plan met focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe;2. Iedereen altijd toegang tot energie.
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten;3. Klanten weten wat Enexis te bieden heeft.
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben:
klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties.In de toekomst wordt het strategisch plan aangepast in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening.
Risicobeheer
-
- Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Borssele
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 1.480
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 10
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 1.444
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 32
Resultaat
-/-€ 36
Beleidsverantwoording 2023
Het bestuur van de vennootschap heeft met het Ministerie van Klimaat en Energie, ZEH Energy BV en Energy Resources Holding BV in februari 2024 overeenstemming bereikt over de terugtreding van PBE als contractpartij uit het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Daarmee resteren er geen openstaande contractuele verplichting meer en kan PBE als vennootschap worden ontbonden. De voorbereidingen voor het opheffen van de vennootschap en uit te keren resterende liquide middelen zijn nu in gang gezet en worden in de loop van 2024 afgerond.
Risicobeheer
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Bestuurlijk belang
0,26%
Financieel belang
€ 354
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 4.615
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 107.459
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 4.721
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 110.819
Resultaat
€ 254
Beleidsverantwoording 2023
De BNG streeft naar efficiënte en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening door het aangaan van financieringen van maatschappelijke doelen.
De BNG heeft een hoge kredietwaardigheid en is hierdoor in staat om tegen aantrekkelijke tarieven financiering aan te trekken voor de korte en lange termijn met een redelijk rendement voor de aandeelhouders (geen winstmaximalisatie). Zij fungeert hierbij als financier en als sparringpartner.
Het kompas naar impact blijft richtinggevend voor hun strategie. de BNG blijft zich inspannen om de CO2-voetafdruk van de leningenportefeuille te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen.Risicobeheer
Het risicomanagement is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel, wat tot uiting komt in de hoge externe kredietratings van de bank. Een strict kapitaalbeleid en beperking van diensten en tegenpartijen zoals vastgelegd in de statuten en de afwezigheid van een handelsboek beperken de risicobereidheid van de bank.
- Verbonden partij
Nazorg Limburg
Nazorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 6.381
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 32.568
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 8.959
Vreemd vermogen
€ 32.451
Resultaat
€ 2.578
Beleidsverantwoording 2023
In Leudal ligt geen inmiddels gesloten stortplaats, zodat Nazorg Limburg geen rol speelt in ons beleid.
Risicobeheer
Gesloten stortplaatsen vormen een potentieel risico voor bodemverontreiniging. Naast een milieu hygiënisch risico leidt een nieuwe bodemverontreiniging ook tot een financieel risico. Dit risico wordt beheerst door milieu hygiënische maatregelen te nemen zoals boven- en onder-afdichtingen bij de meest milieugevaarlijke stortplaatsen. Daarnaast vindt monitoring van het grondwater en beheer plaats.
Mochten zich substantiële financiële kostenposten voordoen, zoals het tegengaan van een onverwachte verspreiding van verontreiniging, reparatie van de bovenafdichting of herstel van niet functionerende voorzieningen, dan is hiervoor in de totale nazorgvoorziening van Bodemzorg Limburg een risicobedrag gereserveerd.
Het vermogen van Bodemzorg Limburg om de stortplaatsen te beheren, is in het verleden opgebouwd door de inzameling van afval in opdracht van alle Limburgse gemeenten. Alle directe en indirecte kosten moeten in principe betaald worden uit het rendement van het opgebouwde vermogen, aangevuld met eventuele inkomsten van de stortlocaties (pacht/huur/ energiewinning). Het vermogen is voor een deel belegd in aandelen conform de Wet FIDO (Financiële investeringen door decentrale overheden).
Het risico bestaat dat de jaarlijkse opbrengsten lager zijn dan de jaarlijkse lasten. In de afgelopen jaren is dit veroorzaakt door de krediet-crisis en de lage rentestand. Ongeveer 9 jaar geleden is besloten dat elke gemeente, voor een periode van 10 jaar, een jaarlijkse extra bijdrage van 25 eurocent per inwoner stort.
De financiële controle wordt door de accountant uitgevoerd en de uitkomsten worden gerapporteerd aan de raad van commissarissen.
Vervolgens wordt jaarlijks een rapport opgesteld en voorgelegd aan de aandeelhouderscommissie, waarna ook de afzonderlijke gemeenten op de financiële ontwikkelingen toezien. In 2019/2020 inventariseert Bodemzorg Limburg welke gesloten stortplaatsen de Limburgse gemeenten eventueel nog aan Bodemzorg Limburg overdragen.
Na de inventarisatie zullen de financiële consequenties hiervan in beeld worden gebracht en worden deze voorgelegd in de Algemene Aandeelhoudersvergadering 2020. Daarnaast is Bodemzorg Limburg voornemens om zonneparken te exploiteren op enkele gesloten stortplaatsen. - Verbonden partij
Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Bestuurlijk belang
13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538
Financieel belang
€ 59
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 201
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 390
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Beleidsverantwoording 2023
De kerntaak van WML is om in alle omstandigheden te zorgen voor voldoende drinkwater, van goede kwaliteit en onder de juiste druk. WML is tevens verantwoordelijk voor het veiligstellen van de openbare drinkwatervoorziening. Hiertoe beschermt WML waterbronnen en voert zij wettelijke veiligheidscontroles uit op collectieve drinkwaterinstallaties van bedrijven en instellingen. De missie van WML is dat heel Limburg kan rekenen op betrouwbaar drinkwater en waterdiensten op maat. WML stimuleert duurzaam gebruik van water.
In het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van drinkwatertarieven.
Risicobeheer
Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning & control cyclus van de organisatie. Jaarlijks wordt gerapporteerd over risico‘s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen. Daarnaast monitoren proceseigenaren zelf periodiek de getroffen beheersmaatregelen en sturen hierop (bij).
Door enerzijds de vraag om risicobeheersing vanuit de maatschappij, diverse ontwikkelingen en anderzijds de vraag vanuit de eigen WML-organisatie blijft er een behoefte aan controle en aantoonbare beheersing van risico’s.
Om aan deze vraag te voldoen zijn de afgelopen jaren binnen WML instrumenten ontwikkeld en maatregelen getroffen om risico’s voor de bedrijfsvoering van WML te mitigeren.