Sinds 2022 wordt er op basis van een nieuwe inzamelsystematiek ingezameld. Het huishoudelijk afval binnen de 16 kernen wordt ingezameld volgens de diftar-systematiek waarbij de differentiatie bepaald wordt door het volume van de restafvalcontainer (vastrecht) in combinatie met het aantal ledigingen. De inzameling van huishoudelijk afval wordt uitgevoerd door de Reinigingsdienst Maasland.
In het kader van de tariefstelling afvalstoffenheffing worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
• kostendekking van 100%;
• verdeling van de kosten in vaste en variabele kosten, waarbij de differentiatie plaatsvindt op basis van de verwerkingskosten van het rest- en gft-afval;
• vastrecht wordt opgelegd in het lopende belastingjaar 2023;
• het aantal ledigingen wordt na afloop van het belastingjaar 2023 opgelegd, deze staan op de belastingaanslag van belastingjaar 2024.
Bij het vaststellen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing gaan we uit van 100% kostendekkendheid. Veel factoren zijn van invloed op de werkelijke kosten in dat jaar. De gerealiseerde kostendekkendheid in 2023 bedraagt 88%.
Door een flinke toename in de hoeveelheid ingezameld GFT zijn de verwerkingskosten met € 120.000 toegenomen. Bij de inzameling papier zijn de kosten van inzameling toegenomen met 12,9% ( € 66.500) en een lagere papierprijs dan begroot (€ 83.000 minder inkomsten);
Verder waren er meerkosten door activiteiten zoals Dorp van de Maand en uitleenmaterialen zwerfvuil (€ 11.000).
De opbrengst afvalstoffenheffing volgens de laatste opgave BsGW is € 75.000 lager dan de raming.
Bij de voorbereidingen voor de begroting 2025 gaan we in overleg met de BsGW bepalen wat nodig is om de prognoses voor lokale heffingen te verbeteren zodat raming en realisaties beter op elkaar aansluiten.
Daarnaast verwacht we door de aanpassingen in de tariefstructuur in 2024 verbeteringen in de monitoring van de opbrengsten.
(bedrag x 1.000) | ||
Afvalstoffenheffing | Begroting na wijziging 2023 | Realisatie 2023 |
Kosten | 3.126 | 3.851 |
Inkomsten (excl. heffingen) | -186 | -233 |
Netto kosten | 2.940 | 3.618 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 117 | 110 |
Kwijtschelding | 80 | 45 |
BTW | 408 | 568 |
Totale kosten | 3.545 | 4.341 |
Opbrengst heffingen | -3.545 | -3.841 |
Dekking | 100% | 88% |