Ondersteuning

Beter passende ondersteuning

Wat hebben we ervoor gedaan?

Oekraïense vluchtelingen
In 2023 was er een gemeentelijke opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen in Haelen               (80 plekken). De opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen in Ittervoort (11 plekken) is gesloten per 1 april.

In 2023 zijn er 140 vluchtelingen opgevangen in de particuliere opvang. Hiervan zijn er uiteindelijk 54 in 2023 weer vertrokken uit onze gemeente.
Voor alle Oekraïense vluchtelingen verblijvend in Leudal heeft de gemeente de taak om in onderwijs, leefgeld en zorg te voorzien.
Voor onderwijs voor de kinderen is zoveel mogelijk aangesloten bij bestaande regelingen en voorzieningen. Voor volwassenen zijn er in samenwerking met Bibliocenter, Gilde Educatie en vrijwilligers van St. Ursula Horn taallessen gestart.
Daarnaast is een groot aantal volwassenen door de gemeente begeleid naar werk.
In samenwerking met Vluchtelingenwerk is er op de gemeentelijke opvanglocatie een wekelijks spreekuur. Ook zijn er verschillende tolken en vrijwilligers actief in de alledaagse begeleiding van de vluchtelingen wonend op de gemeentelijke opvanglocatie.

Wmo
In 2023 zijn we gestart met de nieuwe contracten voor hulp bij het huishouden en het inzetten van de structurele overleggen met de grootste aanbieders. Daarnaast hebben we ons in 2023 nog volop gericht op de verwerving Wmo Begeleiding waar de nieuwe contracten per 1 januari 2024 zijn ingegaan. Om meer inzicht te krijgen in het geheel van de toegang en de nieuwe werkwijze hebben we een (regionaal) vervolg gegeven aan de (data)rapportages binnen de Wmo. Dit maakt de eerste lokale en regionale inzichten en feitelijkheden binnen de Wmo zichtbaar. Hierdoor hebben we meer sturing kunnen geven aan de inzet voor passende en betere ondersteuning, zo preventief mogelijk, zo kort mogelijk en zo lang als nodig. Het vergroten van de zelfredzaamheid van inwoners bevordert de leefbaarheid en de sociale cohesie in de samenleving.

Toegang Wmo
De toegang bepaalt een groot gedeelte van het gebruik aan voorzieningen (indicaties). Ook is de toegang een draaiknop in het terugverwijzen van ondersteuningsvragen die in het voorliggende veld  moeten worden opgepakt, alsmede in het tijdig afschalen van ondersteuning die ook door lichtere vormen worden vervangen. Met de implementatie van de nieuwe verwerving sinds 2023 krijgt de toegang een betere positie zodat zij een belangrijke rol pakken in het behalen van de (preventieve) doelstellingen. Naast de reguliere taken heeft de toegang zich ook zeer intensief ingezet om de grote wachtlijsten terug te dringen binnen de Wmo. Dit heeft er toe geleid dat de wachtlijsten van 9 naar 2 weken zijn teruggedrongen.

Hulp bij het huishouden en begeleiding volwassenen
De invoering van het abonnementstarief ingaande 1 januari 2019 gaat gepaard met een blijvende aanzuigende werking met betrekking tot maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Concreet heeft zich dit vertaald in een toename van het aantal meldingen en aanvragen binnen de Wmo. Met name op het gebied van huishoudelijke hulp zien we een lichte maar blijvende stijging van de aanvragen. Leudal had gemiddeld in 2023 7 cliënten (2%) meer dan in 2022 voor begeleiding zorg in natura.
In 2023 waren er gemiddeld 43 cliënten (5%) met een indicatie meer dan in 2022 voor hulp bij het huishouden zorg in natura.

Opvang en beschermd wonen volwassenen
Ook is er in 2023 hard gewerkt aan de regionale samenwerking met betrekking tot de taken van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Deze taken maken onderdeel uit van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo).
De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor een gezamenlijk regionale beleidsagenda opgesteld met daarbij regionale uitvoeringsafspraken. Hierdoor blijft de kwaliteit en continuïteit van deze dienstverlening gewaarborgd binnen iedere gemeente. Dit plan met regionale uitvoeringsafspraken is ook door onze gemeente vastgesteld en zorgt ervoor dat de gemeente Leudal de toegang lokaal zal blijven organiseren, ook in de aankomende jaren. Deze taken hebben invloed op onze inzet van passende en betere ondersteuning, meer jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen.

Jeugd
Centrum Jeugd en Gezin (CJG)
Het CJG (is samen met AMW) een brede basishulpverleningsorganisatie en eerste aanspreekpunt, namens de gemeente Leudal, waar inwoners vrije toegang hebben tot ondersteuning bij vragen rond opgroeien, opvoeden en zelfstandig functioneren. Het CJG ontvangt subsidie voor de volgende activiteiten: Preventie en informatie, Consultatie, advies en lichte opvoedondersteuning; Ambulante jeugdhulp; Toegang naar individuele voorziening; Toeleiding naar gedwongen kader; Verbinding met scholen, kinderopvang en (huis)artsen; en Hulpverlening vanuit ketenzorg en multidisciplinaire teams. Het CJG heeft bijgedragen aan meerdere effecten en doelen die beschreven staan in de zomernota, denk bijvoorbeeld aan preventie, inzetten op de ontwikkeling en het talent van jeugdigen door een zo passend mogelijk zorgaanbod te creëren.

Praktijkondersteuners huisartsen Jeugd
De POH-Jeugd heeft geleid tot een verbetering van de hulpverlening aan jeugdigen en hun gezin. Het vroegtijdig signaleren levert uiteindelijk ook besparingen op. De effectiviteit is landelijk aangetoond. Daarnaast vermeldt de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 dat huisartsen een belangrijk toegangskanaal voor jeugdhulp zijn.

In 2022 is na een succesvolle pilot praktijkondersteuners huisartsen jeugd in Leudal, Nederweert en Weert besloten om POH-Jeugd uit te breiden en regulier in te zetten in huisartsenpraktijken. In Leudal is in 2022 gestart met twee praktijken. In 2023 is dit uitgebreid met nog eens drie praktijken voor in totaal 20 uur per week. Omdat de POH Jeugd is opgenomen als één van de maatregelen die moet bijdragen aan de transformatie en de financiële beheersbaarheid in de landelijke Hervormingsagenda 3.0, het plan van aanpak Duurzaam evenwicht in het sociaal domein en de gemeentelijke Zomernota 2023-2026, is ambtelijk afgesproken om binnen de gemeente Leudal uit te breiden in hetzelfde ritme, waarbij het in 2024 gaat om drie nieuwe uitbreidingen. Dat betekent dat het CJG extra subsidie ontvangt om de uitbreiding praktijkondersteuners huisartsen Jeugd te bekostigen.  

Regionaal Expertteam Midden-Limburg (RET)
Elke gemeente is wettelijk verplicht een expertteam in te zetten. Er is gekozen om dit vorm te geven in een samenwerking met andere gemeenten. In 2023 is het samenwerkingsconvenant getekend door de jeugdregio’s Midden-Limburg Oost en West. Het RET bestaat uit een groep gedragswetenschappers van de grootste aanbieders en de belangrijkste toegangen aangestuurd door een onafhankelijk voorzitter. Het RET heeft als doel de meest complexe (en vastgelopen) problematieken van jeugdigen op te pakken en te zorgen voor een maatwerkoplossing. In het najaar van 2023 heeft een evaluatie plaatsgevonden. In 2023 zijn er 54 casussen aangemeld, waarvan 3 casussen uit Leudal, bij en opgepakt door het RET. Door de inzet van het RET heeft dit geresulteerd tot een betere passende ondersteuning en dat heeft bijgedragen aan het meer gezond en veilig op kunnen groeien van jeugdigen die vervolgens ook gelijke kansen krijgen om hun talenten te kunnen ontwikkelen.

Pilot Lokaal Behandelteam
Het behandelteam bestaat uit behandelaren van zeven aanbieders (Mutsaersstichting, MetGGZ, PGZ, Vincent van Gogh, Pactum-Zuid, PSW, Koraal). De behandelaren worden vanuit de moederorganisaties in een lokaal gezamenlijk team gepositioneerd. Dit team gaat aanvullend en in samenwerking met het CJG lokaal behandeling bieden aan jeugdigen. Door de samenwerking met het CJG, kan vaker volstaan worden met door het CJG geleverde (goedkopere) ambulante basisjeugdhulp. Het behandelteam kan direct de juiste behandeling inzetten en in samenwerking met het CJG lokaal beter afschalen, wat leidt tot het effectiever inzetten van gespecialiseerde jeugdhulp (betere en passende ondersteuning) en een afname van de kosten (duurzame en goedkopere inzet van zorg). De projectkosten worden betaald uit de middelen voor innovatie beschikbaar gesteld door de gemeenten Nederweert en Weert. De kosten van behandeling worden in plaats van achteraf (door middel van beschikking, facturatie en betaling) vooraf gefinancierd en vervolgens afgerekend.

Participatiewet
Onderstaande instrumenten worden ingezet om de zelfredzaamheid van inwoners te laten vergroten en om ze te laten participeren in de onze samenleving.

Levensonderhoud
In 2023 is ingezet op de verlaging van het aantal te verstrekken uitkeringen, door het verhogen van de uitstroom naar reguliere banen en door het stijgen van banen met loonkostensubsidie. Echter is in 2022 sprake geweest van een dip in de economische ontwikkeling. Dit heeft in 2023 negatieve gevolgen gehad voor het uitkeringsbestand. Het uitkeringsbestand is gestegen van 323 naar 327. In 2023 heeft een uitstroom van 104 plaatsgevonden waarvan 26 personen naar werk. Het aantal banen met een loonkostensubsidie is in 2023 wel gestegen van 75 naar 79. In 2023 zijn een aantal mensen uitgestroomd, maar er is ook weer instroom in de loonkostensubsidie geweest.  

Inburgering
30 mensen zijn met inburgering gestart in 2023. Zie MensOntwikkelbedrijf (MOB) voor taallessen en Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP)

Armoede
Per 1 januari 2023 is de inkomensgrens voor de minimaregelingen verhoogd van 120% naar 130% van de bijstandsnorm. Hiervoor zijn door de raad extra middelen beschikbaar gesteld. 747 aanvragen  voor bijzondere bijstand zijn ingediend. Als gevolg hiervan is de subsidieregeling Meedoen gemeente Leudal 2022 gewijzigd.

In 2022 is door de Rijksoverheid de energietoeslag in het leven geroepen voor huishoudens die onder het bestaansminimum vallen. In 2022 is gestart met de uitvoering hiervan, dit is afgerond in 2023. In totaal waren dit 927 uitkeringen. Ook in 2023 konden huishoudens gebruik maken van de energietoeslag. De uitvoering hiervan is gestart in 2023 en loopt door in 2024. De middelen die hiervoor zijn ontvangen worden doorgezet naar 2024.

In 2022 konden huishoudens met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum een eenmalige uitkering van € 250,- ontvangen via een lokale regeling. De uitvoering hiervan liep door in 2023. In totaal zijn 1492 uitkeringen verstrekt.

In 2023 is daarnaast de beleidsregel individuele bijzondere bijstand energiekosten vastgesteld. Ook hier zijn extra middelen voor beschikbaar gesteld door uw raad. Op basis van deze beleidsregel zijn 5 uitkeringen toegekend. Deze beleidsregel is per 1 januari 2024 vervallen.

Het Financieel Informatie Punt (FIP) ondersteunt bij financiële aanvragen om het gebruik van voorzieningen terug te dringen en de zelfredzaamheid te vergroten. In 2023 is een FIP gestart in Grathem bij het Repaircafé. Daarnaast is ook een FIP gestart bij het MensOntwikkelbedrijf. De aantallen inwoners die gebruik maken van het FIP stijgen. Onderzocht wordt of uitbreiding op meerdere plekken mogelijk is.

Het uitvoeringsprogramma minima- / armoedebeleid 2023-2025 is vastgesteld. Als onderdeel van het uitvoeringsprogramma heeft in juni 2023 een armoedeconferentie plaatsgevonden. Tijdens deze conferentie is feedback opgehaald bij partners die vertaald is naar concrete acties op het gebied van samenwerking met externe partners en preventie. Belangrijkste uitkomst was dat de lokale  en regionale partijen die werkzaam zijn op het gebied van armoede elkaar regelmatig willen ontmoeten tijdens netwerkbijeenkomsten. Een tweede belangrijk punt was dat de verschillende instrumenten meet elkaar moeten worden verbonden. Komend jaar zullen deze acties uitgevoerd gaan worden. Zo is recent een netwerkbijeenkomst in Leudal georganiseerd.

In mei 2023 is gemeente Leudal aangesloten bij het Volwassenenfonds. Hiermee kan sport en cultuur mogelijk gemaakt worden voor volwassenen met een laag inkomen. Uw raad heeft hiervoor extra middelen beschikbaar gesteld. Daarnaast vindt financiële ondersteuning plaats via de Stichting Leergeld Leudal-Maasgouw, de Jeugdfondsen Sport en Cultuur voor de jongeren en middels de bijzondere bijstand voor de overige doelgroepen. Een eventuele groei van de deelname aan deze instrumenten is nog niet in beeld. Deze cijfers zijn medio 2024 bekend.

Het gebruik van de bijzondere bijstand blijft nagenoeg gelijk. Er is sprake van een lichte stijging. Voor de komende jaren is het belangrijk om te onderzoeken welke acties nodig zijn om het beroep op de regelingen te laten stijgen. De netwerkbijeenkomsten kunnen hierbij worden ingezet.

Stichting Urgente Noden (SUN)
In 2023 is gestart met de oprichting van een SUN noodhulpbureau Midden-Limburg. Dit is een samenwerking tussen de gemeenten Nederweert, Roerdalen, Echt-Susteren, Maasgouw en Leudal. Inwoners met urgente noden uit de samenwerkende gemeenten die niet (of niet tijdig) een beroep kunnen doen op een voorliggende voorziening kunnen terecht bij SUN Midden-Limburg. SUN is er daarmee voor inwoners die tussen wal en schip zijn geraakt en/of in de armoedeval raken. Door de ondersteuning van SUN wordt de kwaliteit van leven voor inwoners met urgente noden verbeterd. Recent zijn bestuursleden gestart met hun werkzaamheden en is de oprichtingsakte getekend. Twee van deze bestuursleden zijn afkomstig uit de gemeente Leudal. Het noodhulpbureau wordt operationeel in 2024 en zal bijdragen aan de arbeidsparticipatie binnen onze gemeente.

Schuldhulpverlening
We willen mensen tijdig bereiken om zware financiële problemen te voorkomen. Daarom is de samenwerking met Synthese, Plangroep en het Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) geïntensiveerd.
In 2023 zijn we gestart met de inzet van saneringskredieten. Door de inzet van een saneringskrediet heeft de schuldenaar nog maar één schuldeiser die afbetaald moet worden en ontstaat er dus sneller schuldenrust bij de schuldenaar. Hierdoor heeft de inwoner ruimte om te werken aan andere zaken, zoals bijvoorbeeld scholing of het vinden van werk.

Ook is de aanpak van vroegsignalering van schulden geëvalueerd. Hierop volgend is begonnen met de doorontwikkeling van vroegsignalering. Want hoe eerder we financiële problemen kunnen ondervangen hoe groter de winst en hoe sneller iemand weer mee kan doen in onze samenleving.
 Maandelijks worden tussen 20 en 30 personen/huishoudens benaderd. Op jaarbasis zijn er ongeveer 4 tot 6 personen die hulp accepteren van de thuisadministratie, AMW of Verder (voorheen Plangroep).

Laaggeletterdheid
Door in te zetten op een verbetering van basisvaardigheden, wordt de zelfredzaamheid van inwoners vergroot. Hierdoor kunnen zij beter meedoen in onze samenleving. Om meer inwoners aan de slag te laten gaan met het verbeteren van hun basisvaardigheden, is in 2022 het Leudals Taalakkoord ondertekend door Stichting Lezen en Schrijven, Bibliocenter, Synthese en de gemeente. Met de in 2022 gehonoreerde subsidie van de provincie is in 2023 een coördinator laaggeletterdheid gestart. Deze coördinator heeft middels een proactieve benadering het netwerk rondom laaggeletterdheid uitgebreid. Zo zijn er in 2023 6 professionele partners toegevoegd aan het Leudals Taalakkoord, te weten SOSL, Zorgmies, de Zorggroep, Stichting ABC, Naoberzorgpunt Roggel en Seniorenvereniging Grathem. Zij zetten zich in voor de aanpak van laaggeletterdheid in hun organisatie/vereniging. Door de positieve bijdrage die de coördinator laaggeletterdheid heeft gegeven aan de aanpak van laaggeletterdheid, is de subsidie van de provincie verlengd tot 1 januari 2025.  

Daarnaast zijn 25 personen, waarvan 2 NT1’ers en 23 NT2’ers, gestart met het verbeteren van hun taalvaardigheden via Bibliocenter.  

Wat heeft dat gekost?

Beter passende ondersteuning

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2023

Begroting na wijziging 2023

Geboekt 2023 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

Participatie integratie

303

3.786

3.483

-303

WMO

10.001

9.581

9.745

164

Jeugdhulp

12.061

10.459

10.350

-109

Participatie sociale zekerheid

4.484

5.362

6.300

938

Participatie Inkomen

5.889

5.522

5.662

140

Participatie levensonderhoud

199

169

236

67

Totale Lasten

32.937

34.879

35.776

897

Baten

Participatie integratie

0

-3.315

-3.594

-279

WMO

-2.570

-2.757

-3.278

-521

Jeugdhulp

0

-69

-114

-45

Participatie sociale zekerheid

-40

-120

-157

-37

Participatie Inkomen

-5.664

-5.252

-5.913

-661

Participatie levensonderhoud

-78

-90

5

95

Totale Baten

-8.352

-11.603

-13.051

-1.448

Mutatie reserves

-133

-846

-747

99

Resultaat

24.451

22.431

21.981

-450

Inburgering
Gemeenten zijn vanaf 1 januari 2022 verantwoordelijk voor de Inburgering.
Van het Rijk ontvangen we middelen voor de uitvoering van de Inburgering op basis van een inschatting van te huisvesten statushouders en het aandeel inburgeraars hierin. De afrekening van de uitbestede werkzaamheden vindt plaats op basis van uitgaven. De definitieve terugbetaling van deze specifieke uitkering aan het Rijk over 2022 is lager vastgesteld. Dit leidt tot een voordeel van € 166.789 in 2023.

Er zijn extra middelen ontvangen van het Rijk in 2023 voor de onderwijsroute. In 2023 zijn minder inburgeraars gestart dan door het Rijk was verwacht. Hierdoor is slechts een gedeelte van het budget van het Rijk ingezet. Het restant van deze middelen zijn via transitoria overgeheveld naar 2024.

Voor inburgeraars uit de oude wet (de ELIP doelgroep) is een bedrag opgenomen in de begroting. Deze mensen hebben de lening van DUO volledig besteed aan de inburgering, maar hun examen niet behaald. De gemeente heeft middelen gekregen voor deze groep om hen alsnog te helpen met het behalen van hun examen. Een bedrag van € 98.992 is via de gecommitteerde reserve overgeboekt naar 2024 voor de uitvoering van de ELIP.

Voor de maatschappelijke begeleiding (verplicht onderdeel van de inburgering) hebben we Vluchtelingenwerk ingeschakeld. De subsidie is voor 3 jaar vastgesteld.

Gemeentelijk armoedebeleid
De kosten zijn hoger dan verwacht. Er is meer geld uitgegeven aan de activiteiten voor het armoedebeleid (laaggeletterdheid, netwerkbijeenkomsten, communicatiecampagne etc.) dan begroot. De tendens van de komende jaren kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals economische omstandigheden en maatschappelijke behoeftes.

De subsidie voor Stichting Leergeld is ongeveer € 30.000 lager dan begroot ten gevolge van een lagere subsidieaanvraag dan verwacht.

De subsidie van de provincie voor de inhuur van een coördinator laaggeletterdheid is verlengd van 1 jaar naar 2 jaar en loopt dus door in 2024.

Toeslagenaffaire
In december 2023 is van het Rijk een hogere specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek ontvangen voor het jaar 2022. Dit leidt tot een voordeel van € 73.839.

Energietoeslag
Decembercirculaire 2023  € 1.104.490 extra ontvangen. Het restant € 148.061 wordt ingezet in 2024 voor de afwikkeling van de energietoeslag 2023.

WWB
Er is meer BUIG subsidie ontvangen vanuit het Rijk ad. € 662.818. Het uitkeringsbestand is in 2023 iets gestegen waardoor de uitgaven hoger zijn dan geraamd: € 26.223.

De terugbetaling door mensen die ten onrechte een uitkering hebben ontvangen, is € 7.252 hoger dan geraamd.

Loonkostensubsidie
Er is € 33.253 meer uitgegeven dan geraamd wat is toe te schrijven aan de stijging van het minimumloon.

BBZ niet-starters
Er is minder ondersteuning van externen nodig geweest bij individuele aanvragen waardoor € 4.728 minder is uitgegeven dan geraamd.

Collectief aanvullend vervoer    
In de begroting van Omnibuzz wordt jaarlijks een prognose opgenomen van de vervoerskosten. Tot 2020 werd ieder kwartaal afgerekend over de vervoerskosten. Sinds 2020 (toen als gevolg van Corona) loopt de afrekening volledig via het rekeningresultaat van Omnibuzz. Wel stelt Omnibuzz in december een eerste prognose op van de afrekening. Voor 2023 leidt deze prognose tot een lagere bijdrage van € 85.000. Op basis van de prognose is dit verwerkt in het budget. De definitieve afrekening vindt plaats op basis van de jaarrekening 2023 van Omnibuzz.

Hulpmiddelen
De uitgaven van de reguliere hulpmiddelen vallen bijna € 42.000 lager uit dan de actuele raming. In de raadsrapportages is op basis van de toen actuele gegevens een prognose gemaakt van de totale uitgaven. Dit heeft geleid tot een verhoging van het budget van totaal € 115.470. De maandelijkse facturatie fluctueert en in de prognose is tevens rekening gehouden met prijsstijgingen. De hulpmiddelen bestaan uit een aantal onderdelen zoals bruikleen, onderhoud, verstrekkingen, incidentele reparatie als gevolg van schade. Op elk van deze onderdelen blijkt dat de daadwerkelijke uitgaven lager zijn geweest dan verwacht. De maximale afwijking bedraagt € 15.000 op een onderdeel. Hierdoor is het totale overschot van € 42.000 ontstaan.  

Woningaanpassingen
Op dit budget is een restant (onderuitputting) van € 118.600. In 2023 is een dure woningaanpassing uitgevoerd waarbij de realisatie niet volledig in 2023 is afgerond. In de raadsrapportage is voor deze aanpassing ruim € 200.000 bijgeraamd terwijl in 2023 pas € 50.000 is betaald. De woningaanpassing is begin 2024 gerealiseerd en de nog te ontvangen facturen van de aannemer worden in 2024 betaald. Daarnaast is een inschatting gemaakt van de overige woningaanpassingen. In het budget voor woningaanpassing is geen trend te zien, met name doordat er grote verschillen zijn tussen grote en kleine aanpassingen en het aantal aanpassingen.

Begeleiding inclusief dagbesteding (Wmo) / Huishoudelijke hulp (Wmo)
Bij begeleiding is dit jaar een stijging van het aantal cliënten te zien (2%). Voorgaande jaren was het aantal cliënten stabiel of nam deze zelfs af. In 2023 zijn veel jongeren doorgestroomd van jeugdzorg naar de Wmo begeleiding (18+). De prognose is gebaseerd op de realisatie t/m juni 2023. Het afgelopen jaar zijn tijdelijk problemen geweest met het berichtenverkeer. Een aantal facturen van aanbieders die betrekking hadden op het eerste half jaar zijn pas nadien aangeleverd. Hierdoor zijn deze niet meegenomen in de prognose voor heel 2023. In totaliteit is er een overschrijding op dit budget. Het bedrag van € 206.000 wijzigt nog en wat deels verklaard wordt door de stijging van de aantallen en deels door de problemen met het berichtenverkeer.
Het grootste verschil wordt veroorzaakt door een stijging in de Pgb € 93.132. Deels doordat de jongeren die zijn overgekomen vanuit de jeugdhulp voor een groot deel een Pgb hebben ontvangen. Bij de jeugdzorg is een afname van de Pgb te zien ten opzichte van de raming.

Bij de hulp bij de huishouding zien we wederom een toename in aantallen (5%) als gevolg van het abonnementstarief. De prognose is opgesteld op basis van de realisatie t/m juni 2023, waarbij rekening is gehouden met de vermoedelijke toename in aantallen voor de rest van 2023. In totaliteit is er op de hulp bij de huishouding een restant (onderuitputting) op het budget van € 91.800, met name op het onderdeel zorg in natura.

Doordat de aantallen zijn gestegen zijn ook de inkomsten (eigen bijdrage voor hulp bij de huishouding en begeleiding) gestegen. De eigen bijdragen zijn € 25.667 hoger dan waarmee rekening is gehouden in de raming.

Regionale begroting Beschermd Wonen Maatschappelijke Opvang Bemoeizorg & Preventie
In de 2e raadsrapportage is het verwachte regionale saldo geactualiseerd op basis van de ontvangen informatie van de MGR. Op basis van concept jaarrekeningcijfers is het saldo € 430.550 positiever en is dit reeds verwerkt in de cijfers als nog te ontvangen bedrag.
De definitieve jaarrekeningcijfers volgen uit de jaarstukken van de MGR. Een eventuele afwijking wordt meegenomen in 2024.

Beschermd wonen (Wmo) / Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
Gemeentelijke bijdragen uitvoeringskosten
In de 2e raadsrapportage is de bijdrage in de uitvoeringskosten van de MGR bijgesteld. Op basis van concept jaarrekeningcijfers is de bijdrage € 29.852 lager dan begroot.

Jeugdzorg
Voor de budgetten Jeugdzorg geldt dat deze op basis van de uitgaven eerste half jaar zijn geactualiseerd. Het totale budget voor jeugdzorg is daarmee uitgekomen op € 10.301.500. De gerealiseerde uitgaven jeugdzorg bedragen € 10.023.300, waardoor het restant € 278.200 positief bedraagt. Dit is nog geen 3% van het totale budget. Het totale overschot wordt veroorzaakt door diverse over- en onderschrijdingen. Het grootste verschil zit bij Jeugdzorg Plus, hier is een restant van € 300.900. De verschillen in de segmenten 1 t/m 5 vallen nagenoeg tegen elkaar weg.

Oekraïense vluchtelingen
Gemeenten ontvangen een specifieke uitkering van het Rijk voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. In 2023 wordt een bedrag van € 2.773.000 ontvangen. Hiervan is € 2.111.000 uitgegeven aan de opvang, zorg, onderwijs, leefgelden en buitengewone kosten van ontheemden uit Oekraïne en uitvoeringskosten bij de gemeente. Het overschot van € 661.473 wordt in 2024 ingezet voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne in Leudal.

Via de meicirculaire 2023 hebben we middelen ontvangen voor leerlingenvervoer (€ 26.709) en taalaanbod voor ontheemden (€ 30.884). In totaal is er in 2023 € 19.741 uitgegeven aan leerlingenvervoer en € 1.858 aan taalaanbod. Vanuit middelen die door het Rijk beschikbaar worden gesteld voor de aanpak laaggeletterdheid wordt er regionaal taalaanbod ingekocht bij Bibliocenter en Gilde Educatie. Van dit taalaanbod mogen ook ontheemden uit Oekraïne gebruik maken. Er is daarom minder uitgegeven aan het taalaanbod dan is ontvangen via de meicirculaire.

De definitieve vaststelling van deze specifieke uitkering van het Rijk voor 2022 is hoger vastgesteld en leidt tot een voordeel van € 279.150.

Deze pagina is gebouwd op 06/27/2024 11:18:18 met de export van 06/27/2024 11:11:40